Grand Canyon

21 september 2015 - Grand Canyon Village, Arizona, Verenigde Staten

Vanuit Page 2 uur rijden naar de Grand Canyon......dachten we....maar bij  de ingang van het park horen we dat het nog 40 mijl ( 60 km) naar de plaats van onze overnachting is. Wat een tegenvaller. We maken van de nood een deugd en pakken al wat vieuwpoints op deze weg  mee. Bij het 1e viewpoint zijn we overweldigd door wat we zien. Het heeft veel indruk op ons gemaakt .

Je kijkt een ontzettend diep  dal in waarvan het laagste punt op 2 kilometer ligt. De ontstaansgeschiedenis begint 2 miljard jaar geleden. Het dal is meer dan 200km lang. Bij het volgende punt gaan we de zonsondergang meepikken. We zijn duidelijk niet de enige, het is erg druk. Vooral met Aziatische medemensen die volgeladen zijn met allerlei High tech fotoapparatuur. Ze zijn echt enorm druk en brutaal. Als je niet uitkijkt wordt je zo van je plaats geduwd
Nu moeten we nog in het donker onze overnachting zien te vinden. Het valt niet mee maar het is gelukt. We logeren in een huisje aan de rand van de zuid rim van de Grand Canyon
We hoeven in de ochtend dus maar de deur uit te stappen en we staan aan de GC .De volgende morgen om 5.30 opstaan om met de auto naar het mooiste plekje voor de zonsopgang te rijden , ja je moet er wat voor over hebben. Weer vol met chinezen en japanners maar we weten onze plekken te behouden en maken mooie foto's. Terug in onze kamer duiken we nog even terug in bed. Na een ontbijtje maken we ons klaar voor een loop van 13 km langs de rand van de canyon. De tocht gaat langs mooie stukken soms wel behoorlijk stijgende oftewel "steepy "dat woord hebben we vaak gehoord de laatste paar weken ! Het kost ons 5 uur om hem uit te lopen en na een drankje ga ik  lekker mijn voet in het ijs leggen op de kamer. Jan gaat na het eten nog naar een lezing over het ontstaan van de Canon en ik ga even lekker lezen. Al deze dagen heb ik nog maar 1 boek gelezen. Ik slaap slecht, ben wat zenuwachtig voor de volgende morgen .  Na het uitchecken gaan we namelijk naar het vliegveld om een helikoptervlucht te maken. Ik heb gigantische hoogtevrees en het lijkt mij niets. Stilletjes hoop ik op slecht weer en dus canceling van de vlucht. Gelukkig ben ik niet de enige want er zit een Amerikaanse  vrouw die nog banger is. We krijgen een reddingsvest aan ( waarom snap ik niet, we vliegen toch niet over water....) een instructiefilmpje wat te doen bij neerstorten en worden naar onze heli gebracht. De piloot vertelt over hoe de vlucht er uit zal zien en voor ik het weet hangen we in de lucht. De heli heeft panorama ramen en ieder heeft ruim zicht. We krijgen een koptelefoon op met muziek en tekst. Eerst vliegen we over een bos om bij de Grand Canyon te komen ( bang ben ik niet meer het is zo mooi om van bovenaf alles te bekijken het is alleen wel een hoop herrie ) En dan op de muziek van U2" It's a beautifull day "vliegen we de Grand Canyon in........ dit is weer een belevenis om in dat grote uitgestrekte gebied met bergen en dalen en een kronkelende rivier te vliegen. We doen ook de Noordkant van de Canyon nog aan .Om daar met de auto te komen moet je 350 mijl omrijden. We hebben de lange tour maar de tijd vliegt om en we keren na 40 minuten weer terug naar het vliegveld. Wat was dit een geweldig eind van onze Amerikatrip.  We kopen nog een foto als aandenken en laten alles even bezinken
.De shuttlechauffeur vraagt ons of het onze 2cnd honeymoon is en wij zeggen No the 1st want we zijn nooit op een  huwelijksreis geweest !
 We verlaten dit mooie gebied en maken nog een ommetje langs Sedona , ook weer een prachtig gebied om doorheen te rijden. Het schijnt een spiritueel gebied te zijn maar de commercie heeft er flink toegeslagen, heel jammer. Het begint er donker en dreigend uit te zien dus de auto weer in en ons laatste stuk rijden.

Door hevige regen ( kunnen we alvast weer wennen....) rijden we nog 2 uur naar Phoenix. Hier  blijven we nog 4 nachtjes in een mooi huis met zwembad en een lekker tzmeratuurtje van 35gr. Zaterdagavond vliegen we dan terug naar huis. Wij hebben enorm genoten van het onderweg zijn, al het moois wat we hebben gezien en hebben ondernomen. Zal vreemd maar ook weer fijn zijn om zondagavond thuis te komen .

1. N P M B Broersen van den Berg:
    24 september 2015