Monument Valley

19 september 2015 - Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten

Monument Valley

We zijn weer op tijd wakker, even douchen en ontbijten. ( we halen zelf vaak wat uit de supermarkt want het is echt erg vet eten hier in de ochtend  )
De lucht is zoals bijna alle dagen weer strak blauw en het zal vandaag weer 28 graden worden.
We gaan eerst nog lopen hier in Moab
Ik had de Negro Bill Trial nog op onze lijst staan en Gunnar vertelde gisteren dat het een mooie route was.
Dus staan we om half 9 al bij het beginpunt.
Het is inderdaad een mooie en leuke trial
Langs een  riviertje de canyon in en het pad wordt steeds ruiger en er moet pittig over rotsen geklommen worden .
Ook steken we 8 maal de rivier over, lukt meestal met droge voeten !
Na anderhalf uur zijn we bij het eindpunt een "Natural  bridge" van steen tussen 2 rotsen in .Hij is zeker 100 meter lang.Weer een wonder door de natuur gemaakt.
De terugweg gaat wat sneller , nog even tanken en fruit halen en dan op weg naar Monument Valley wat 150 mijl = 225 km verder is.
Onderweg weer een bewijs hoe uitgestrekt dit land toch is. Kilometers om je heen alleen maar natuur, af en toe een ranch en een tegenligger
Het betekend ook dat er weinig overnachtingsplekken zijn en dit dus ook flink wordt uitgebuit.
We slapen in deze regio dus niet in hotels maar in Cabins, kleine houten huisjes op een   camping.
Er zit evengoed een keukentje en badkamer in en een hebben steeds een  veranda met een zitje.
We komen aan bij Monument Valley en rijden Indianentijd in
De eerste grote "vormen" staan geisoleerd in het verdere kale landschap.
Dit is het echte wilde westen zoals wij het kennen uit films
Her en der staan ook nog watTipi's dat maakt het nog echter
In heel Amerika is het supernetjes, er ligt niets op straat maar her zie je overal glas van lege flessen in de bermen liggen.
De  indianen weten wel van prijzen af
We betalen 20 dollar om over een onverharde hobbelige weg vol kuilen langs de monumenten te mogen rijden.
De rit is 25 kilometer en de auto moet er wel wat voor doen
De indianen hopen dat je via een door hun aangeboden gids met jeep gaat . Dat brengt ook weer geld in het laatje
We willen naar de zonsondergang gaan kijken maar de weg is afgezet omdat Toyota net een reclame aan het filmen is.
Mensen lopen uit hun wachtende auto om toch het moment van zonsondergang mee te pikken.
Voor ons wordt de weg net  vrijgegeven en dankzij de racekunsten van Jan zijn we toch op tijd om de ondergang met te pikken.
We zijn alleen wat te laat voor het eten want de restaurants sluiten hier vroeg.  Dan maar wat halen in de supermarkt.
We gaan nog even naar de sterren kijken die hier talloos aanwezig zijn .
Dan slapen in ons lief huisje.