Yosimety Nationa Park

10 september 2015 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Yosimety National Park

Vanochtend gaan we vanuit het hotel in Fresno meteen de highway 41 op. De 41 rijdt rechtstreeks naar Yosimety, makkelijk dus.
We hebben net op het nieuws gezien dat er extreem hoge temperaturen zijn en dat voelen we ook....
Onderweg veel ruime en wijde prairie uitzichten.  Je vraagt je af waar hier mensen wonen.
Langzaam gaat het vlakke landschap over in heuvels, bezaaid met grote rotsblokken. En na een uur rijden we het park binnen.
Yosimety bestaat uit diverse bergen en valleien  die  door gletchers zijn gevormd
We klimmen pittig omhoog en de uitzichten zijn weer spectaculair. We gaan door een tunnel en meteen erna is onze 1e stop: Tunnelvieuw
Hier kijk je tussen 2 bergtoppen door de vallei in
Het is heel jammer dat door de bosbrand (dezelfde dus als in ons vorige park ,ruim 70 miles  hiervandaan, wat dus een behoorlijk fikkie is) de lucht hier ook rokerig is en het uitzicht  minder maakt.
Hier  maken we een klimtocht omhoog,  Jan even verder dan mij. Dan gaan we op zoek naar onze overnachtingsplek......half huisje half tent met een zitje en een bed.Wat hier ook niet ontbreekt is een bearlocker....echt alles wat een luchtje heeft moet hierin,  dus behalve etenswaren ook je toiletspullen, nagellak enz. We hebben net een filmpje gezien wat een beer met je auto of tent kan doen als hij iets ruikt en daar wordt je echt niet blij van.
We hebben , ook door de warmte, geen zin om een wandeling te maken en gaan een fiets huren om door   de vallei een tochtje te maken.
Weer wat mooie fotomomenten !
Erna gaan we lekker in het zonnetje bij onze tent aan de rivier zitten en lopen later naar het strand.
We halen nog hout voor  onze kampvuur plek en maken kennis met onze buurtjes Bonny en Ken uit San Diego
Niet te laat naar bed morgen om 8.00 weer op pad

Dag 2 Yosimety
Wat zullen we zeggen over vandaag......
Een zware dag maar wat hebben we enorm genoten......
Vanochtend om half 9 de bus om in 1 1/2 uur naar Glacierpoint te rijden
Dit punt ligt ruim 2000 meter hoog en we hadden daar prachtige 360 gr. uitzichten over alle bergtoppen van Yosimety/Sierra Nevada
echt prachtig !!
Na een half uurtje te hebben rondgekeken werd het  tijd  om aan onze trial te gaan beginnen.
De Panoramatrail is 14 kilometer en stijgt en daalt om de berg heen . Hij staat beschreven als zwaar en dat was het ook.....
Vandaag extreem warm en zonnig en de 1e 2 uur lopen we in volle zon
We zijn goed van huis gegaan: 3 liter water en blikje cola , brood , bananen en. 3 energierepen per persoon.
Eerste stuk gaat naar omlaag en het is volop genieten van al het moois dat we zien.
De paden zijn soms redelijk maar vaak  van zand  en rotsig , dus goed uitkijken.
We passeren een waterval en bedding en vanaf daar gaat het behoorlijk omhoog. Ook in de volle zon dus dit is zwaar.  Jan klimt behoorlijk door maar  ik heb regelmatig een stopmomentje nodig
Halverwege komen we bij de Nevada waterfalls
Een sprookje om te zien, dit maakt het allemaal waard. Een leuke tussenstop . Er zijn waaghalzen die een duik nemen . Dan volgt een steil pad naar beneden en lopen we steeds meer van de berg af.
Wat een natuurgeweld moet dat hier zijn geweest in de ijstijd Niet normaal zoveel grote rotsblokken hier overal liggen
Het water en eten hebben we ondertussen hard nodig.
Mijn voet ( ingetaped en wel ) vind het eigenlijk genoeg.  Gelukkig treffen we de laatste miles een Nederlands stel en al pratende gaan de laatste kilometers snel.
Met de shuttlebus naar de auto in Yosimety village en meteen een hapje eten
Nu zitten we na te genieten van deze dag bij ons kampvuurtje.
Raar dat dit ( wel in een betonnen bak....) mag want vanochtend zagen we een klein rookpluimpje wat vanmiddag al een behoorlijke brand was geworden.

Dag 3 Yosimety
Vannacht wakker geworden van krassend geluid aan het canvas in onze tent( lees 3 betonnen muurtjes en als 4e muur een  canvas gordijn )Het is ern hoop kabaal en ik zit rechtop in bed net als Jan
..Iets wil de rugzak van Jan weggraaien onder het gordijn door....nu zijn we toch wel bang want het is dus  een beer !! Hij schrikt van ons en gaat weg. Wij zitten elkaar aan te kijken, gebeurt dit nu echt ?
We kijken rond in onze tent en zien een rijpe banaan liggen, stom die hadden we in  de bearlocker  moeten stoppen.....dan voor de 2e keer een pogingvan de beer en een hoop kabaal van ons.

Dan gaat hij naar onze buurtje want daar horen we ook gegil.Wij durven niet naar buiten maar Jan gooit nog wel de banaan ver weg naar buiten. De rest van de nacht dien we geen oog meer dicht en zijn voir 7 uur al op.
Nu durven we wel buiten te kijken en zien inderdaad voetprinten van een beer buiten en op onze vloer
Ook een zakje chips wat we in het donker niet meer hadden zien liggen is een heel stuk verplaatst.
We zijn er allebei raar van en blij dat we vannacht hier niet meer slapen
Dus zijn we al op tijd onderweg.
Via de Tiogapas gaan we oversteken nasr de andere kant van de Sierra Nevada.
De Tiogapas is maar  4 maanden per jaar open en ligt op 3000 mtr.hoogte.
De rest van de maanden ligt er teveel sneeuw.
Hij  kan ook afgesloten zijn door bosbranden en dan moet je maar liefst 700 kilometer omrijden om in Death Valley, , onze volgende stop te komen.
Wehebben geluk ookal komen we veel brandweer wagens en blus helicopters tegen. Het is ook extreem droog en warm dit jaar in California dus ook veel meer branden.
De tocht is weer erg mooi en we maken een hoop stops om te kijken en een klein stukje te lopen ( zere kuiten en voeten van gisteren)
We vragen ons af wat voir moois we nog meer krijgen straks op de andere dagen
Aan het einde van de pas na tuimel 2 uur rijden komen we in een ander landschap.Niet meer groen maar dor en droog en kale bergen
We willen langs het Monomeer maar vinden het er saai uitzien, maken wat foto's  en rijden verder.
Op de kaart hebben we Mammoth. Lakes  gezien en denken daar een paar uur te vertoeven en wat slaap in te halen.
Helaas is er geen meer te bekennen en blijkt Mammoth Lakes  een soort Oostenrijks wintersport plaatsje in Amerika te zijn
Omdat wij Oostenrijk alleen met regen kennen kunnen we ons nu wel voorstellen hoe het daar met mooi weer uit zal zien.
Dan maar op naar ons hotel om daar wat aan het zwembad te luieren.
Morgen vroeg op om nog anderhalf uur naar Death Valley te rijden

1. Henry en Monique:
    10 september 2015
    We genoten van jullie verslag. Jullie beleven heel wat en gelukkig reizen jullie nog steeds verder. Tot het volgende verslag maar weer....
  2. Ger:
    10 september 2015
    Tjonge jonge...... Wat een verhaal over die beer. Het eerste wat ik dacht was dat t misschien wel een werkstudent is die een berenpak heeft aangetrokken en mensen de stuipen op het lijf moet jagen maar ja, aan de andere kant....hoe dan ook, jullie maken onvergetelijke dingen mee. Geniet er van en ik kijk uit naar jullie volgende verslag weer!
  3. N P M B Broersen van den Berg:
    12 september 2015
    wat vreselijk over die beer. dat je nog leef mens.
  4. Ger:
    13 september 2015
    Van het voetbalfront nieuws dan....Volendam blijft t goed doen die Steltenpool maakte een paar mooie doelpuntjes dus winst bleef aan de Dijk na de kermis. Ajax een gelijkspelletje met moeite bij een herboren Twente dat nu een nieuwe interimtrainer heeft, 2-2. Veel beren op de weg daar dus. Verder winst voor de gloeilampen met 6-0 bij Cambuur, dus die lopen weer verder in..... genoeg Nederlands nieuws, maak er een mooie dag van, ik kijk uit naar jullie volgende verhaal, oja, band of friends op 22 november in weert en dag ervoor borussia mg tegen hannover dus als je zin hebt.......